Uncategorized

 De kerk van St-Bonifatius

 

Sint-Bonifatiuskerk



Dit is de eerste kerk, die te Brussel in neo-gotische stijl werd gebouwd. Met de bouw werd in 1847 begonnen volgens het ontwerp van architect Dumont en werd in de lente van 1849 opgeleverd. Op Palmpasen van dat jaar, tevens de dag waarop de eerste communie van kinderen werd gevierd, werd de kerk in gebruik genomen.

 

La nef centraleHet gebouw bestond toen ook al uit de huidige drie beuken. De toren en de gevel dateren uit 1857, met een spits opgetrokken uit witte stenen, in 1893 vervangen door een klokkentoren uit leisteen. In 1855 werd de kerk, door architect De Curte, vergroot met een kruisbeuk en het huidige koor. In de kerk treft men veel houtwerk aan de hand van Fr. Malfait: de kruisweg, de biechtstoelen en de koorstoelen.

 

 



Van de 35 ramen zijn er 23 met glas-in-lood; de eerste dateren uit 1864 en werden gemaakt door Malfait en Verpoorten, in het atelier Verhagen-Casier uit Gent en de meeste door L.Ladon eveneens uit Gent. In de twee grote glas-in-lood ramen in de kruisbeuk zijn scènes uit het leven van Sint-Bonifatius weergegeven. Het mooiste van deze kerk zijn de glas-in-lood ramen en de restauratie ervan, met zoveel zorg uitgevoerd van 1977-1979, in hun oorspronkelijke schittering.

Het doel van de gotische stijl was zowel het oproepen van een religieus gevoel, als het verleden te doen herleven. De voorbeelden uit die tijd zijn geïnterpreteerd en niet gekopieerd teneinde de liturgie te doen aansluiten bij die tijd. Zo maakt het tabernakel deel uit van het altaar, is het koor zichtbaar voor de gelovigen en hebben de biechtstoelen, die voor de Contra-reformatie niet bestonden, een gotisch uiterlijk. Vanwege de groeiende belangrijkheid van de parochie werd het koor in 1855 onder architectuur van De Curte uitgebreid. De inrichting van de kerk dateert vooral uit de tweede helft van de 19 de eeuw.

Eglise Saint BonifaceTengevolge van het Tweede Vaticaans Concilie werd een nieuw altaar op een verhoging in de kruisbeuk geplaatst en werd de preekstoel (ook van Malfait) afgebroken net als enkele zijaltaren. De houtdelen die er nog wel staan, geven

een goede indruk van het werk der beeldend kunstenaar, die harmonie zocht en vond tussen architectuur en kunst door toepassing van de gotiek.


Het beeld van de maagd Maria (links in de kruisbeuk) is van de hand van een bekend Belgisch kunstenaar uit die tijd: Charles Geert (1805-1855).

De glas-in-lood ramen zijn geplaatst tussen 1864 en 1915.

Als je de kerk binnenkomt, zie je links en rechts de twee oudste ramen (Jezus temidden van de schriftgeleerden en het Laatste Avandmaal), ontworpen door Malfait en uitgevoerd door Van der Poorten. Op de ramen ernaast staan verschillende heiligen afgebeeld, met name van: “Het leven van Sint-Antonius” en “de Kroning van de Maagd Maria en Sint-Joris” (links), die opvallen vanwege de nauwkeurigheid waarmee ze door Ladon zijn gerealiseerd. Van hem zijn ook “De stam van Jesse” (links van het koor) en de ramen van de kruisbeuk met beelden uit het leven van Sint-Bonifatius. De muurschilderingen zijn in de jaren 1909 tot 1921 aangebracht door Ernest Wante. In het rechtergedeelte van de kruisbeuk “Het wonder van Sint-Bonifatius” en “Sint-Bonifatius op het altaar bijgestaan door engelen”.

In het linkergedeelte van de kruisbeuk: “Komt allen tot Mij die belast en beladen zijn” en “Hij zal allen genezen”.

Tenslotte is er op de linker muur, links van het koor “De aanbidding door de herders” te bewonderen.